O škole: Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje v souladu s vyhláškou č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb pedagogicko – psychologickou pomoc žákům, učitelům a rodičům. Tento tým tvoří výchovný poradce, metodik prevence, školní psycholog, logopedický asistent. Pracoviště poskytuje pomoc při zvládání a řešení výchovných, vztahových a výukových potížích.

Hlavní cíle Školního poradenského pracoviště (ŠPP)

  • poskytování kvalitních poradenských služeb žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům,
  • zlepšení sociálního klimatu školy, práce s třídním kolektivem na podporu dobrých vztahů,
  • práce se všemi subjekty školy i s dětmi, které nemají problémy, a vytváření široké základny preventivní činnosti
  • vytváření programů prevence rizikových forem chování
  • zajištění péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, metodická pomoc a příprava podmínek pro úspěšnou integraci dětí se specifickými vzdělávacími potřebami
  • řešení problémů spojených se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence
  • posílení průběžné a dlouhodobé péče o děti s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování
  • posílení průběžné a dlouhodobé péče o nadané žáky
  • prohlubování spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními
  • metodická podpora vzdělávání padagogů – besedy, přednášky; osvěta rodičů
  • řešení výchovných problémů – spolupráce s rodiči při hledání řešení výchovných problémů žáků

Způsoby plnění:

  • individuální poradenství
  • dotazníkové šetření, ankety
  • intervenční programy
  • krizové intervence
  • přednášky a besedy
  • práce s třídním kolektivem
  • práce se skupinou

Pracovníci ŠPP   (tel: 739 350 989)

  • Výchovný poradceMgr. Lenka Všetulová – vsetulova@skolajivova.cz
  • Speciální pedagog – Mgr. Lenka Všetulová – vsetulova@skolajivova.cz
  • Metodik prevenceMgr. Žaneta Fryčáková – frycakova@skolajivova.cz
  • Logopedický asistentMgr. Žaneta Fryčáková
  • Školní psycholog  –  PhDr. Jan Vilhelm (Litovelská 1, Olomouc, tel: 585 416 251)

Náplň práce pracovníka ŠPP

Mgr. Lenka Všetulová – výchovný poradce

Koordinace poskytování poradenských služeb škole

  • Koordinace péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, pomoc při přípravě IVP, jejich projednávání a vyhodnocování účinnosti, zajištění podpůrných opatření
  • Zajištění vyšetření žáků v pedagogicko–psychologické poradně na doporučení třídních učitelů nebo na žádost rodičů
  • Péče o žáky nadané a talentované – pomoc při přípravě individuálních vzdělávacích plánů a návrh péče o tyto žáky
  • Sledování žáků s neprospěchem a ve spolupráci s ostatními vyučujícími hledání způsobů řešení tohoto problému
  • Pomoc při řešení konfliktních problémů ve škole
  • Řešení případů hrubých a opakovaných přestupků proti školnímu řádu
  • Práce s žákovskými kolektivy metodami, které pozitivně ovlivňují klima tříd i celé školy
  • Spolupráce s dalšími odborníky – pedagogicko–psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče, orgány péče o dítě OSPOD
  •  Spolupráce s třídními učiteli i ostatními členy školního poradenského pracoviště při   řešení  aktuálních problémů třídních kolektivů

školní speciální pedagog

  • Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče
  • Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení
  • Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy
  • Provádění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem i se skupinou žáků (reedukace, kompenzace)
  • Spolupráce na vytvoření plánu pedagogické podpory nebo individuálního vzdělávacího plánu s pedagogickými pracovníky školy
  • Průběžné vyhodnocování účinnosti jednotlivých navržených opatření dle potřeby realizace úprav
  • Konzultace s pracovníky dalších poradenských zařízení
  • Speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zákonné zástupce a pedagogické pracovníky školy (instruktáž k využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů)
  • Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole

Mgr. Žaneta Fryčáková – školní metodik prevence

  • Provádí konzultační a poradenskou činnost pro žáky a jejich rodiče v oblasti prevence rizikových jevů chování, pomáhá při řešení konfliktních problémů ve škole, své aktivity směřuje na prevenci záškoláctví, závislostí, kriminálního chování a dalších rizikových projevů
  • Vykonává metodickou, koordinační a informační činnost
  • Vytváří, koordinuje a podílí se na realizaci Preventivního programu školy, sleduje rizika vzniku a projevů rizikových forem chování ve škole a navrhuje možnosti jejich řešení
  • Spolupracuje s třídními učiteli i ostatními členy školního poradenského pracoviště při   řešení     aktuálních problémů třídních kolektivů·     
  • Připravuje a vyhodnocuje dotazníky a ankety vztahující se k tématům primární prevence (kouření, šikana, drogy, …).
  • Spolupracuje s dalšími odborníky – pedagogicko–psychologickou poradnou, speciálně pedagogickým centrem
  • Poskytuje metodickou pomoc a předává odborné informace v oblasti prevence rizikových jevů chování učitelům

logopedický asistent

Vyhledává žáky a pomáhá žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Pracuje s dětmi s logopedickými obtížemi. Metodicky je veden SPC a logopedy dětí s logopedickými vadami.

 PhDr. Jan Vilhelm – školní psycholog

  • poskytuje služby psychologického poradenství žákům s rizikovým chováním, zaměřuje se na prevenci a korekci výchovných problémů žáků
  • provádí psychologickou diagnostiku žáků s cílem zjistit příčiny školní neúspěšnosti nebo vyhledat žáky nadané
  • pracuje s třídními kolektivy s cílem zajistit ve třídě a škole co nejlepší sociální klima
  • spolupracuje s pedagogy, s cílem dosažení co nejefektivnějších výsledků práce
  • přispívá k řešení osobních problémů a problémů v rodině, ke zlepšení vztahů s vrstevníky v třídním kolektivu
  • provádí anonymní anketní šetření a průzkumy s cílem zkvalitnit systém výuky a přístup k žákům ze strany školy
  • spolupracuje s dalšími odbornými pracovišti a zprostředkovává jejich služby

Školní psycholog je nezávislý pracovník školy a je vázán mlčenlivostí  a Etickým kodexem práce školních psychologů,a proto jsou veškeré informace z rozhovorů a z vyšetření důvěrné.

Výjimku tvoří ty případy, kdy je důvod k obavám, že žákovi hrozí bezprostřední nebezpečí, nebo že žák ohrožuje jiné osoby.

S veškerými osobními údaji je nakládáno v souladu se zákonem – GDPR.

Služby školního psychologa jsou bezplatné.

Konzultaci je třeba domluvit vždy předem, nejlépe e-mailem,nebo telefonicky,  případně prostřednictvím třídní učitelky.

 Kdo může oslovit školního psychologa?

Děti, které mají potíže:

  • se spolužáky, s kamarády, s učiteli,
  • doma, s rodiči, se sourozenci,
  • s učením,
  • nebo se cítí osaměle, jsou smutné, nebo je něco trápí,
  • nebo si potřebují popovídat a neví s kým,….

Rodiče, kteří:

  • mají pocit, že jejich dítě má problémy se spolužáky,
  • mají výchovné problémy s dítětem,
  • chtějí svému dítěti více porozumět,
  • mají výukové problémy se svým dítětem.

Učitelé, kteří:

  • chtějí pomoc při rozvíjení pozitivní atmosféry ve třídě,
  • chtějí pomoc při řešení negativních jevů chování u žáků,
  • řeší výchovné problémy žáků,
  • řeší výukové problémy svých žáků,
  • mají ve třídě žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Kontakt:
PhDr. Jan Vilhelm – Klinický psycholog
Litovelská 1
Olomouc
772 00
Telefon: 585 416 251