Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje v souladu s vyhláškou č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb pedagogicko – psychologickou pomoc žákům, učitelům a rodičům. Tento tým tvoří výchovný poradce, metodik prevence, školní psycholog, logopedický asistent. Pracoviště poskytuje pomoc při zvládání a řešení výchovných, vztahových a výukových potížích.
Hlavní cíle Školního poradenského pracoviště (ŠPP)
- poskytování kvalitních poradenských služeb žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům,
- zlepšení sociálního klimatu školy, práce s třídním kolektivem na podporu dobrých vztahů,
- práce se všemi subjekty školy i s dětmi, které nemají problémy, a vytváření široké základny preventivní činnosti
- vytváření programů prevence rizikových forem chování
- zajištění péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, metodická pomoc a příprava podmínek pro úspěšnou integraci dětí se specifickými vzdělávacími potřebami
- řešení problémů spojených se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence
- posílení průběžné a dlouhodobé péče o děti s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování
- posílení průběžné a dlouhodobé péče o nadané žáky
- prohlubování spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními
- metodická podpora vzdělávání padagogů – besedy, přednášky; osvěta rodičů
- řešení výchovných problémů – spolupráce s rodiči při hledání řešení výchovných problémů žáků
Způsoby plnění:
- individuální poradenství
- dotazníkové šetření, ankety
- intervenční programy
- krizové intervence
- přednášky a besedy
- práce s třídním kolektivem
- práce se skupinou
Pracovníci ŠPP (tel: 739 350 989)
- Výchovný poradce – Mgr. Lenka Všetulová – vsetulova@skolajivova.cz
- Speciální pedagog – Mgr. Lenka Všetulová – vsetulova@skolajivova.cz
- Metodik prevence – Mgr. Žaneta Fryčáková – frycakova@skolajivova.cz
- Logopedický asistent –Mgr. Žaneta Fryčáková
- Školní psycholog – PhDr. Jan Vilhelm (Litovelská 1, Olomouc, tel: 585 416 251)
Náplň práce pracovníka ŠPP
Mgr. Lenka Všetulová – výchovný poradce
Koordinace poskytování poradenských služeb škole
- Koordinace péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, pomoc při přípravě IVP, jejich projednávání a vyhodnocování účinnosti, zajištění podpůrných opatření
- Zajištění vyšetření žáků v pedagogicko–psychologické poradně na doporučení třídních učitelů nebo na žádost rodičů
- Péče o žáky nadané a talentované – pomoc při přípravě individuálních vzdělávacích plánů a návrh péče o tyto žáky
- Sledování žáků s neprospěchem a ve spolupráci s ostatními vyučujícími hledání způsobů řešení tohoto problému
- Pomoc při řešení konfliktních problémů ve škole
- Řešení případů hrubých a opakovaných přestupků proti školnímu řádu
- Práce s žákovskými kolektivy metodami, které pozitivně ovlivňují klima tříd i celé školy
- Spolupráce s dalšími odborníky – pedagogicko–psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče, orgány péče o dítě OSPOD
- Spolupráce s třídními učiteli i ostatními členy školního poradenského pracoviště při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů
školní speciální pedagog
- Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče
- Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení
- Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy
- Provádění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem i se skupinou žáků (reedukace, kompenzace)
- Spolupráce na vytvoření plánu pedagogické podpory nebo individuálního vzdělávacího plánu s pedagogickými pracovníky školy
- Průběžné vyhodnocování účinnosti jednotlivých navržených opatření dle potřeby realizace úprav
- Konzultace s pracovníky dalších poradenských zařízení
- Speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zákonné zástupce a pedagogické pracovníky školy (instruktáž k využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů)
- Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole
Mgr. Žaneta Fryčáková – školní metodik prevence
- Provádí konzultační a poradenskou činnost pro žáky a jejich rodiče v oblasti prevence rizikových jevů chování, pomáhá při řešení konfliktních problémů ve škole, své aktivity směřuje na prevenci záškoláctví, závislostí, kriminálního chování a dalších rizikových projevů
- Vykonává metodickou, koordinační a informační činnost
- Vytváří, koordinuje a podílí se na realizaci Preventivního programu školy, sleduje rizika vzniku a projevů rizikových forem chování ve škole a navrhuje možnosti jejich řešení
- Spolupracuje s třídními učiteli i ostatními členy školního poradenského pracoviště při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů·
- Připravuje a vyhodnocuje dotazníky a ankety vztahující se k tématům primární prevence (kouření, šikana, drogy, …).
- Spolupracuje s dalšími odborníky – pedagogicko–psychologickou poradnou, speciálně pedagogickým centrem
- Poskytuje metodickou pomoc a předává odborné informace v oblasti prevence rizikových jevů chování učitelům
logopedický asistent
Vyhledává žáky a pomáhá žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Pracuje s dětmi s logopedickými obtížemi. Metodicky je veden SPC a logopedy dětí s logopedickými vadami.
PhDr. Jan Vilhelm – školní psycholog
- poskytuje služby psychologického poradenství žákům s rizikovým chováním, zaměřuje se na prevenci a korekci výchovných problémů žáků
- provádí psychologickou diagnostiku žáků s cílem zjistit příčiny školní neúspěšnosti nebo vyhledat žáky nadané
- pracuje s třídními kolektivy s cílem zajistit ve třídě a škole co nejlepší sociální klima
- spolupracuje s pedagogy, s cílem dosažení co nejefektivnějších výsledků práce
- přispívá k řešení osobních problémů a problémů v rodině, ke zlepšení vztahů s vrstevníky v třídním kolektivu
- provádí anonymní anketní šetření a průzkumy s cílem zkvalitnit systém výuky a přístup k žákům ze strany školy
- spolupracuje s dalšími odbornými pracovišti a zprostředkovává jejich služby
Školní psycholog je nezávislý pracovník školy a je vázán mlčenlivostí a Etickým kodexem práce školních psychologů,a proto jsou veškeré informace z rozhovorů a z vyšetření důvěrné.
Výjimku tvoří ty případy, kdy je důvod k obavám, že žákovi hrozí bezprostřední nebezpečí, nebo že žák ohrožuje jiné osoby.
S veškerými osobními údaji je nakládáno v souladu se zákonem – GDPR.
Služby školního psychologa jsou bezplatné.
Konzultaci je třeba domluvit vždy předem, nejlépe e-mailem,nebo telefonicky, případně prostřednictvím třídní učitelky.
Kdo může oslovit školního psychologa?
Děti, které mají potíže:
- se spolužáky, s kamarády, s učiteli,
- doma, s rodiči, se sourozenci,
- s učením,
- nebo se cítí osaměle, jsou smutné, nebo je něco trápí,
- nebo si potřebují popovídat a neví s kým,….
Rodiče, kteří:
- mají pocit, že jejich dítě má problémy se spolužáky,
- mají výchovné problémy s dítětem,
- chtějí svému dítěti více porozumět,
- mají výukové problémy se svým dítětem.
Učitelé, kteří:
- chtějí pomoc při rozvíjení pozitivní atmosféry ve třídě,
- chtějí pomoc při řešení negativních jevů chování u žáků,
- řeší výchovné problémy žáků,
- řeší výukové problémy svých žáků,
- mají ve třídě žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Kontakt:
PhDr. Jan Vilhelm – Klinický psycholog
Litovelská 1
Olomouc
772 00
Telefon: 585 416 251