Dotazník ŠJ – ukončeno 1.3.2019
Ludmila Kalhousová 14. 2. 2019 Základní školaDOTAZNÍK K PRŮZKUMU SPOKOJENOSTI SE STRAVOVÁNÍM ve školní jídelně Základní školy a Mateřské školy Jívová, okres Olomouc, příspěvková organizace
Vážení rodiče, pedagogové a externisté stravující se ve školní jídelně Základní školy a Mateřské školy Jívová, okres Olomouc, příspěvková organizace. Připravili jsme pro Vás dotazník, který slouží k poznání Vašich názorů na stravování ve zdejší školní jídelně. Na základě výsledků průzkumu Vaší spokojenosti (nespokojenosti) mohou být provedeny změny, které by ovlivnily kvalitu stravování. Změny se mohou promítnout i do ceny oběda. Tento dotazník může být anonymní a je důvěrný. Prosíme, abyste na otázky odpovídali co nejupřímněji. Vyzvednout si jej můžete ve školní jídelně. Velice si ceníme toho, že dotazník vyplníte a předáte do připravené krabice na skříňce v chodbě u školní jídelny. Děkujeme za spolupráci.
Ještě před vyplňováním bych Vám ráda sdělila, že jsou některé věci, které ovlivnit nemůžeme z důvodu legislativy. Školní jídelna musí odpovídat legislativně stanoveným standardům. Jedná se hlavně o spotřební koš, kde jsou dány normy zejména na: Ryby 75-125%; Mléko 75-125%; Ml. výrobky 75-125%; Tuky volné max 100%; Cukr volný max 100%; Zelenina více než 75%; Ovoce více než 75%; Brambory 75-125%; Luštěniny více než 75%.
Snažíme se dodržovat nutriční
doporučení (četnost jídel v měsíci): zeleninová polévka 12x; luštěninová
polévka 3x-4x; zavářky do polévek (jáhly, vločky, krupky, pohanky, bulgur,
kuskus) 4x; drůbež a králík 3x; ryby 2x-3x; vepřové maso 4x; bezmasé slané
jídlo 4x; sladké jídlo 2x; luštěniny 1x-2x. Zeleninová jídla zatím děti moc
neoceňují, proto se snažíme přijít jim na chuť a zkoušíme různé recepty.
Pokud máte nějaký recept na bezmasé slané jídlo, které by šlo realizovat ve
školní jídelně, budeme rádi, když se s námi o něj podělíte.
Doslechla jsem se, že některým vadí nepřítomnost masa či vejce u luštěninových jídel, které jsou podávány dětem. Z naší zkušenosti a praxe víme, že děti daleko lépe (a opravdu dobře) snědí toto jídlo bez přílohy, pouze s chlebem. Když jim k tomu bylo podáváno maso, či vejce většinou to jen do kaše schovaly a odnesly celý oběd. K luštěninám je podáváno mléko, které je k této potravině vhodné (pojí), jako i například ke špenátu nebo játrům je podávána citronáda nebo oranžáda, protože tyto potraviny a jejich hodnoty podporuje.
V naší školní kuchyni pečeme chléb, rohlíky i jemné pečivo. Z polotovarů se vaří minimálně, jen např. rybí prsty apod. Také například svačinky pro MŠ děláme pouze z masa – nepoužíváme vepřové konzervy, děláme domácí játrovou paštiku, vaříme si vlastní sirupy a další podobné činnosti.
V neposlední řadě musíme plnit i stanovený finanční normativ na nákup potravin. Některé jídlo je „levnější“ a některé „dražší“. Snažíme se kupovat kvalitní suroviny, například ryby vycházejí cca 180,- Kč/ kg – americký ostroun, okoun nilský, které dětem chutnají.
Ludmila Kalhousová, vedoucí ŠJ
Slova šéfkuchaře (zdroj Zdravá školní jídelna):
„Slovo pestrost neznamená zapomenout naši původní kuchyni, ale znamená využít nabízená jídla tak, abychom začali ochutnávat a testovat. Tak se naše osobní pestrost začne vyvíjet od útlého věku a začneme rozeznávat více chutí. Je to podobné, jako když znáte víc světových jazyků. Pamatujte, čím víc budeme šetřit na našich žaludcích, tím více sami sobě ublížíme. Malá pestrost, nekvalitní strava, nekvalitní levné potraviny a přechucená jídla jsou „hřebíky do rakve“!“
